tirsdag 12. mars 2013

Dagane flyg...

Kvinner 2013- Dagane flyg...

En dokumentar du kan finne på nrk sine nettsider. Jeg så den igår og den gir et fint bilde av hvordan kvinnenes stilling i samfunnet og hjemmet har endra seg.
Jeg følte veldig med den mamman vi fulgt i, hun så virkelig ikke ut til å ha det bra....

Jeg skrev ingen ting om kvinnedagen, om likestilling, om hvordan vi fortjener restpekt for de valgene vi tar, eller hvilke feller vi som ønsker å være hjemme raskt går i. Kanskje burde man gjort det, jeg er vel et fint eksempel på de det stod en del om.
- jeg jobber deltid i kvinnedominert yrke, har flere små stillinger hos forskjellige arbeidsgivere for å komme opp i grei prosent.
- Jeg valgte å være hjemme med ungene utover tiden som er bestemt at er "bra nok" fra staten
- Vi har brukt kontaktstøtte og største delen av pengene hos oss kommer fra mannen.

Men jeg har altså valgt dette. Jeg valgte et yrke og en del av sektoren der små stillinger er et faktum.
Da jeg begynte for 12 år siden var den største prosenten vi kunne få 73 %, nå for noen uker siden fikk vi enda noen prosent og etter mange år med kamp er vi nå oppe i 90 %.
Jeg har alltid hatt flere jobber, som gjør at jeg ikke får så mye pensjon opptjent som om jeg hadde jobbet fult hos en arbeidsgiver.
Jeg har et lavtlønnet yrke og det er laaang vei for å få det yrket annerkjent og opp på lønn til en industriarbeider med samme lengde på utdanninga.

Jeg mener vi fortsatt har en kamp igjen å gjøre før vi kan si at kvinner og menn er likestilt i arbeidslivet, men vi har kommet dit at alle muligheter ligger åpne- du kan velge utradisjonelt, du kan velge et mannsyrke og få den respekt det fortjener. Det å komme bort i fra de tydelige forskjellene mellom kvinne yrker og mannsyrker økonomisk og statusmessig er en jobb vi trenger å gjøre. Jeg er ikke sikker på om vi skal vekk fra kvinneyrker og mennsyrker. Det er ikke bestandig vi kan tvinge mennesker til å passe inn i det politiske landskapet. Det er bra å jobbe for flere menn i barnehage og helsesektor, det er bra å jobbe for flere kvinner i industrien, men det kommer aldri til å bli et perfekt 50/50 samfunn.

Det samme gjelder for valg familiene gjør. Vi ser at selv om foreldrepermisjonen blir 3delt, så finner man andre måter å løse det på. Og det blir ofte mamman som tar den ulønna permisjonen og pappan som finner de økonomiske løsningen for at det skal gå rundt. Aftenposten har idag et oppslag om hvordan fler og fler bedrifter kjøper seg ut av pappapermen, og etter det jeg klarte å lese ut av den så er mor hjemme og pappa får utbetalt bonus istedenfor lønn i perioden han har pappaperm. Da vil det vel på statistikken vises at pappa har perm da? Mens realiteten er at mor går i ulønnet perm, mister langtidsrettigheter og hjelper til så statistikken blir bra for politiske partier.
Jeg vet om flere og flere som tar ut lønnet perm de 3 mnd eller lenger på slutten av permisjonen, så tar pappa  sine uker etter dette.

Jeg mener absolutt at det er viktig for barna og bli kjent med pappan sin, ha trygge foreldre og at vi ikke skal skvise pappa ut av familielivet. Politisk mener man ofte at tvang er veien og gå, men å tvinge foreldre til å kvoteres inn i et familieliv er sjelden lykke. Statistikken på foreldre som velger å ta ut full pappakvote i 2012 er på 20 %... Og her vet vi nå gjennom media at noen jobber på bonus i den perioden. 71 % av de som har gradert uttak er menn...
Her er det ganske mange barn som mister ganske mange uker hjemme med en av foreldrene sine når bare 20 % tar ut full pappaperm, og få overført resten til mor er jo ikke så lett.
Vi vet også at veldig mange samliv tar slutt i småbarns åra til ungene, at mange barn lever 50/50 liv hos mamma og pappa. (en dokumentar på tv2 i januar). Samfunnet tilpasses de voksne og 50/50 deling i overdreven stor grad...  Det er ikke lett å skulle leve og realisere deg selv dersom man ikke kan få realisere seg innenfor det som man brenner for- om du nå er så uheldig at det du brenner for er kvinnedominert og du er kvinne da...

Og hvorfor skal ikke jeg kunne velge hva jeg mener er best for meg? Det som er best for vår familie? Det som er best for våre UNGER!? Hvorfor skal noen si at jeg bygger ned likestilling bare fordi jeg har valgt å sette barna våre foran et jag i hverdagen, en stresset hverdag som garantert vil gi større sjanse for syke barn og voksne, samlivet slites veldig når man stadig lever på grensen til hva man takler... Vi har tatt et valg. Uansett om jeg jobber eller er hjemme er det mitt valg- og jeg er for at kvinner og menn skal få lov til å ta sine valg, staten skal da ikke bestemme hvordan vi som familie skal løse våre utfordringer. Jeg forventer heller ikke at staten skal betale meg noe for å være hjemme, vi har vært utrolig heldige som har klart å løse denne tiden på den måten vi synes er best for vår familie, både økonomisk går det fint og utviklingsmessig for barna våre.

Det er viktig at kvinner tar et bevist valg, at man vet hva konsekvenser det vil få for deg senere, iallefall at man blir gjort oppmerksom på de kjente konsekvensene. Allikevel synes jeg det er viktig å ha respekt for også de som velger annerledes og klarer å få det til å fungere i dagens Norge ved å velge annerledes.

(nå har jeg jo faktisk jobbet hele tiden etter permisjonstiden med minste var ferdig, for jeg var så heldig å få et vikariat i en nattevaktstilling. Jeg likte den jobben veldig godt og skulle så gjerne ha fortsatt der, men det er flere enn meg som liker den jobben. Der jobbet vi 11 timer, fikk betalt for deler av de... Og her er det også mer å jobbe med ifht likestilling og lønn)


Hold likestilling i det offentlige rom, la familiene dele oppgaver etter person og ikke staten etter kjønn! Hvem som tar oppvaska eller vasker gulv her hjemme har vel Inga Marthe veldig lite med!? Sett fokus på arbeidslivet og de utfordringene vi har igjen der! Sett fokus på barnas velferd og evne til ro og tillit.

1 kommentar:

  1. Takk for at du belyser viktige ting!
    Jeg har en award til deg på min blogg, så ta en titt:)

    SvarSlett

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!